To clickbait (και ένας τρόπος να γλιτώσετε από αυτό)

1
Ας ξεκινήσουμε από τον ορισμό. Με μια πρώτη ματιά το clickbait ορίζεται ως “(On the Internet) content, especially that of a sensational or provocative nature, whose main purpose is to attract attention and draw visitors to a particular web page”.
Λίγο αφηρημένο αν σκεφτείς πως όλα τα site ενδιαφέρονται να προσελκύσουν αναγνώστες ή στην συγκεκριμένη περίπτωση clicks. Το clickbait λοιπόν είναι κάτι περισσότερο από τον παραπάνω ορισμό. Οι πρόγονοί του βρίσκονται στους προκλητικούς πρωτοσέλιδους τίτλους των εφημερίδων που βλέπουμε ακόμα κρεμασμένες στα περίπτερα ή στον κράχτη που φώναζε «μπείτε και δείτε μια πανέμορφη γυναίκα να μεταμορφώνεται σε γορίλα» έξω από μια τέντα στο πανηγύρι της Αγίας Παρασκευής (τι να έγινε άραγε αυτή η κοπέλα).

2

Σκοπός του δεν είναι απλά να «πουλήσει» αλλά σχεδόν να εξαναγκάσει ή αν θέλετε να εξαπατήσει τον καταναλωτή-αναγνώστη, εκμεταλλευόμενο την έμφυτη τάση του για κουτσομπολιό, περιέργεια, κώλους και άλλα τέτοια ωραία.
Στην εποχή των social media με το περιεχόμενο να κατακλύζει το timeline του καθενός και τον ανταγωνισμό να αυξάνεται (και τα χρήματα να μειώνονται) τα κάθε είδους ενημερωτικά sites ρίχτηκαν στο κυνήγι του click με τα μούτρα και σίγα-σιγά αντιλήφθηκαν πως κάποια tricks δουλεύουν καλύτερα από κάποια άλλα.
Δείτε για παράδειγμα αυτό το video


με τίτλο “Zach Wahls Speaks About Family”. 3 εκατομμύρια views δεν είναι καθόλου άσχημα. Όταν όμως οι άνθρωποι του moveon.org το ανέβασαν στη δική τους σελίδα αλλάζοντας απλά τον τίτλο σε “Two Lesbian Raise a Baby and this is What They Got”.
Tο αποτέλεσμα ήταν… 18 εκατομμύρια views. Απλά με ένα διαφορετικό τίτλο!

Copywriting tips & tricks
Όπως και σε όλα τα πράγματα κάποιοι αποδείχθηκαν καλύτεροι από κάποιους άλλους. Ορίστε μερικές συμβουλές προς τους επίδοξους αρθρογράφους-κειμενογράφους από τους πρωτοπόρους του είδους, τους συντάκτες του UpWorthy.
• Δημιουργήστε ένα “κενό περιέργειας”. Δώστε στον αναγνώστη ένα hint για το θέμα που θα του εξάψει την περιέργεια χωρίς να του αποκαλύπτει όλη την ιστορία. Το “Two Lesbian Raise a Baby and this is What They Got” είναι ένα καλό παράδειγμα αυτή της τακτικής.
• Χρησιμοποιήστε αριθμούς, οι χρήστες (για κάποιο λόγο) τους λατρεύουν. Οι 10 καλύτερες πόλεις στην Ευρώπη για σεξ, 20 μέρη που πρέπει να δεις πριν πεθάνεις κτλ. Εδώ που τα λέμε είναι μια τακτική που χρησιμοποιούν τα περιοδικά χρόνια τώρα.

3

• Μη φοβάστε να γίνετε επιθετικοί. Προβοκατόρικες, άμεσες ακόμα και αρνητικές εκφράσεις φαίνεται να λειτουργούν καλύτερα από πιο ήπιες εκφράσεις. Κάτι που φυσικά δεν τιμά τους χρήστες αλλά είπαμε… στο κυνήγι του click όλα επιτρέπονται.

4

• Οι σημαντικές (για εσένα) ανακοινώσεις δεν αφορούν κανέναν άλλο πέρα από εσένα. Συνεπώς αν θες να ανακοινώσεις κάτι πχ για την εταιρία σου δημιούργησε μια μικρή ιστορία γύρω από αυτό. «Από 0 σε 100.000 downloads. Η ιστορία της NMC2».
• Μάθε το κοινό σου! Δεν υπάρχουν έτοιμες συνταγές για τους πάντες. Δοκίμασε διαφορετικές προσεγγίσεις και κράτα αυτές που δουλεύουν.

• Αντιμετώπισε το κάθε post με σοβαρότητα και στρώσου στη δουλειά. Γράψε 25 διαφορετικούς τίτλους πριν διαλέξεις αυτόν που θα ανεβάσεις. Ούτε έναν λιγότερο.

5

6

Το αυγό έκανε την κότα (ή ανάποδα;)
Οι τακτικές των Upworthy, Buzzfeed κτλ αν και μισήθηκαν από πολλούς έφεραν εκπληκτικά αποτελέσματα και σύντομα άρχισαν να αντιγράφονται από τα περισσότερα pages ακόμα και εταιρικά. Στην Ελλάδα που ως γνωστό είμαστε προβληματικοί στις καινοτόμες ιδέες αλλά μανούλες στην αντιγραφή, το clickbait υιοθετήθηκε γρήγορα με μια γεύση αλά ελληνικά.

7

 

Στο μεταξύ οι άνθρωποι του Facebook ξύπνησαν μια μέρα και ανακάλυψαν πώς το timeline τους είναι γεμάτο άχρηστες ιστορίες με πομπώδεις τίτλους κάτι που όπως καταλαβαίνετε δεν τους άρεσε καθόλου.
Ο Mike Hudack, Product Head της εταιρίας έγραψε στο προφίλ του ένα οργισμένο κείμενο κατηγορώντας τα media για έλλειψη σοβαρής δημοσιογραφικής προσέγγισης https://www.facebook.com/mhudack/posts/10152148792566194 ενώ λίγους μήνες μετά το Facebook ανακοίνωσε μια σειρά από ενέργειες που σκοπό έχουν να περιορίσουν την χρήση του clickbait. http://newsroom.fb.com/news/2014/08/news-feed-fyi-click-baiting/
Λίγο ειρωνικό αν σκεφτείς πως όλες αυτές οι τακτικές θέριεψαν όταν οι αλγόριθμοί του Facebook έγιναν πιο πολύπλοκοι κρύβοντας από το χρήστη ένα μεγάλο μέρος της ύλης (και ωθώντας τα media σε πιο επιθετικές τακτικές).
Γλιτώνοντας ένα click
Από όλες τις συμβουλές clickbait, η no1 προσφιλής τακτική είναι το κενό περιέργειας. Κάτι που συνήθως μεταφράζεται σε μία ερώτηση. Βλέποντας όλα τα media, σοβαρά και μη, να μιμούνται την συγκεκριμένη τακτική κάποιοι τύποι με καλή αίσθηση του χιούμορ δημιούργησαν το Saved You A Click. Γιατί εδώ που τα λέμε ποιος ο λόγος να διαβάζεις ολόκληρο άρθρο όταν ξέρεις την ιστορία και την απάντηση;

8

Πώς να γλιτώσετε από αυτό;
Τα μέτρα που ξεκίνησε να παίρνει το Facebook ενάντια στο clickbait δεν αποκλείεται να αποδώσουν περιορίζοντας τις συγκεκριμένες τακτικές. Όταν έχεις το πεπόνι και το μαχαίρι είναι σαφώς πιο εύκολο να επιβάλλεις τους όρους σου. Παρόλα αυτά το κυνήγι του click δεν πρόκειται να σταματήσει τόσο εύκολα σε μια εποχή που ο ανταγωνισμός ανάμεσα στα Μέσα γίνεται ολοένα μεγαλύτερος και σκληρότερος. Οι τακτικές μπορεί να αλλάξουν, οι πρωταγωνιστές το ίδιο αλλά μην περιμένετε να γλιτώσετε σύντομα από αυτό.
Τότε γιατί το έγραψα στον τίτλο; Μα γιατί άλλο, για να το κλικάρετε.
Πηγές: http://readwrite.com/2014/08/26/facebook-clickbait-spam-upworthy-buzzfeed-headlines
http://thenextweb.com/socialmedia/2013/11/21/8-simple-copywriting-tips-backed-science/
http://www.slideshare.net/Upworthy/how-to-make-that-one-thing-go-viral-just-kidding

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *